Индекс на потребителско доверие – септември 2024

Индекс на потребителско доверие – септември 2024

Пролетта и лятото на 2024 разкриват турбулентността в настроенията на потребителите в България, изчислени през Индексът на потребителско доверие, който от по-ниските в нива в началото на годината нараства през юни – месецът на летните парламентарни избори, за да спадне отново веднага след това и да порасне до почти същите нива през септември.

Традиционно еуфорията на парламентарни избори движи по-оптимистични настроения в оценките за финансовото състояние, общата икономическа ситуация и планираните големи покупки.

За последния анализиран период (септември 2024) динамиката на индекса е под влиянието на ръста в оценките за планирани големи покупки през следващите 12 месеца. Това е свързано с нарастването на основната работна заплата и доходите на населението, но и от пресния спомен от високите инфлационни нива в икономиката от близкото минало.

Този турбулентен краткосрочен оптимизъм е свързан с по-дългосрочното средно повишение на Индекса на потребителско доверие, който е характерен както за общия индекс, изчисляван за всички европейски страни, а така също и за страните от Балканите, където най-големите оптимисти традиционно са сърбите, а най-песимистичните оценки дават гърците. В България оценките се движат със значителен порядък над негативизма, изразяван в Гърция, но при най-ниски нива, сравнявайки всички останали страни в региона.
Това се дължи на негативните оценките за финансовото състояние на българина, които са огледало на икономическата действителност и представляват оценка на прекия ефект от нея върху българския потребител.
Предстоящите поредни парламентарни избори могат в краткосрочен план да изкарат напред отново позитивни настроения, който подобно на динамиката от летните месеци след това, да определят по-ниски стойности на оценките през зимните месеци.


LOGO Research е независима агенция за маркетингови проучвания, която предоставя цялостно обслужване и консултиране на крайни клиенти, както и ценна помощ на международни изследователски агенции за услуги, покриващи основни елементи от изследователския процес.
Компанията предлага широк спектър от изследователски решения, включващи събиране и анализ на първична и вторична пазарна информация, изследвания на потребителските нагласи и навици, стратегии и програми за лоялност и други в различни сфери от икономическата дейност – потребителски стоки, здравеопазване, финансови услуги, телекомуникации, ритейл, публичен сектор, потребителски и професионални услуги и други.
LOGO Research изчислява и анализира Индекс на потребителското доверие в България по поръчка на Европейската комисия от май 2020г.

Share this Case Study:Email this to someoneShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Този сайт използва "бисквитки" за подобряване на неговата функционалност. виж повече

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close