ХРАНИТЕЛНИ НАВИЦИ

ХРАНИТЕЛНИ НАВИЦИ

Хранителните навици на българина се променят, следвайки промените в стандарта на живот, разполагаемите на пазара храни и напитки, магазинната мрежа, структурата и качеството на заведенията и ресторантите.

Върху навиците на хранене влияние оказват стремежа към здравословен начин на живот, двигателната култура и културата на хранене като цяло, предопределени от исторически и икономически наследени или придобити фактори и нагласи.

През забързаното ежедневие хората основно се хранят по един или два пъти на ден (58% от анкетираните) и в по-малка степен три или четири пъти (37%), докато през почивните дни броят на храненията е по-голям.

Топло приготвената храна заема централно място в храненето на българина. През делничните дни над половината от хората (51%) успяват да се хранят с повече от едно топли хранения, докато през почивните дни този процент нараства до 72%.

Интересен феномен е храненето в необичайно състояние, когато човек се чувства стресиран, нещастен, ядосан или отегчен. 23% от анкетираните заявяват че често ядат, когато са изложени на някои от тези фактори.

Здравословното хранене е важна характеристика на храната, като само 6% не се опитват целенасочено да търсят здравословни храни, а 14% винаги се опитват храната им да бъде здравословна.

Заведенията за хранене заемат важна част в храненето на българина. Посещенията в заведенията за хранене са разпределени в по-малки процентни групи към най-ниските и най-високите честоти на посещение, а най-голям е делът на хората, които посещават заведение два или три пъти месечно.

Най-предпочитания тип заведение са ресторантите (55%), следвани от механи, кръчми, бирарии (23%) и пицариите (17%), но не винаги предпочитанията са свързани с най-често посещаваните заведения, за което е освен предпочитанията влияние оказват и останалите фактори, изграждащи избора за посещение.

Първите два най-важни фактори, които определят избора на заведение са хигиената (9.6 от 10.0) и качеството на храната (9.5 от 10.0). На следващо място се подреждат нивото на обслужване (8.8) и обстановката (8.2), а едва на пето място по важност е ценовото равнище на заведението (6.9).

Посещението на заведение не е двигател за избор на по-здравословна храна. Две трети от анкетираните поръчват също толкова здравословна храна, колкото храната, която консумират вкъщи и само 11% обръщат внимание на този аспект при хранене навън, а цели 22% са склонни да си поръчват по-нездравословна храна в заведенията, които посещават.

Българската кухня е с традиции и е дълбоко залегнала в бита и стила на живот. Тя е доминираща в предпочитанията – 73% заявяват че именно тя им е любима. Втората по харесване тип кухня е италианската – любима на 21% от анкетираните.

Сред нещата, които биха променили в своите навиците на хранене, анкетираните изтъкват на първо място наличието на повече плодове и зеленчуци, намаляването на консумацията на хляб и хлебни изделия, намаляването на консумацията на захар и покупката на по-качествени продукти. Това се свързва основно с начина на хранене вкъщи, тъй като по-честото посещение на заведение не е важен фактор за промяна.

Share this Case Study:Email this to someoneShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Този сайт използва "бисквитки" за подобряване на неговата функционалност. виж повече

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close